Wzrost sprzedaży żywności dla dzieci

2006-06-26

Analiza i prognozy polskiego rynku żywności dla dzieci na podstawie danych ACNielsen Polska Warszawa, 19 czerwca 2006 r. - Według najnowszych danych instytutu badawczego ACNielsen Polska w ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż żywności dla dzieci i niemowląt wzrosła aż o 24%. Szacunkowa wartość sprzedaży produktów spożywczych dla najmłodszych przekroczyła w 2005 roku 500 mln zł. W najbliższych latach prognozowane są wzrosty sprzedaży powyżej 10 %, w warunkach dynamicznie rozwijającego się rynku i stale rosnącej konkurencji.

Powyższe informacje pochodzą z Raportu „Polski Rynek Żywności dla Dzieci”, przygotowanego na podstawie danych opracowanych przez Instytut Badawczy ACNielsen Polska i opublikowanego przez NUTRICIA Polska. Raport przedstawia rozwój kategorii produktów, występujące na rynku trendy oraz prognozy na przyszłość. Komentarze przygotowali eksperci różnych dziedzin: doc. dr hab. n. med. Anna Dobrzańska - Krajowy Konsultant w dziedzinie pediatrii, prof. Krzysztof Opolski - Kierownik Katedry Strategii i Polityki Gospodarczej Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Marek Zuber - ekonomista i analityk rynków oraz Andrzej Olękiewicz - Dyrektor Departamentu Badań Pentor Research International.
    Według danych ACNielsen Polska, w okresie od grudnia 2004 roku do listopada 2005 roku wartość rynku sprzedaży detalicznej żywności dla dzieci i niemowląt wyniosła prawie 515 mln zł. Dla porównania jeszcze w 2002 roku było to mniej niż 414 mln złotych, w 2003 roku – ponad 439 mln złotych, a w 2004 – niecałe 472 mln złotych. Największe udziały w sprzedaży miały trzy główne grupy produktów: mleka modyfikowane 33,6%, kaszki 20,2% oraz gotowe posiłki (zupki, obiadki, deserki, musy owocowe) 27,0%. Rzadziej kupowane były soczki, herbatki i ciasteczka dla najmłodszych. Ciekawostką jest to, że cieszące się kiedyś dużą popularnością kaszki, ustępują teraz miejsca gotowym posiłkom. Bezapelacyjne pierwsze miejsce zajmuje kategoria mlek modyfikowanych.
  Producenci prześcigają się we wprowadzaniu innowacyjnych produktów w istniejących już kategoriach oraz w tworzeniu zupełnie nowych. Im chętniej Polacy sięgają po specjalnie przygotowane dla najmłodszych dzieci produkty żywnościowe tym bardziej zaostrza się konkurencja. Szacunki ACNielsen pokazują, że od kilku lat, liderem rynku, jest NUTRICIA Polska Sp. z o. o., która w okresie od grudnia 2004 roku do listopada 2005 roku, uzyskała aż 47,8% udziałów w sprzedaży wartościowej (rynek detaliczny bez sprzedaży w aptekach). Walka o kolejne pozycje jest bardzo wyrównana i rozgrywa się między firmą Alima-Gerber SA (wchodząca w skład międzynarodowego koncernu Novartis), która ma 21,5% udziałów w sprzedaży oraz firma Nestlé Polska SA z 21,2% udziałów. Hipp Polska Sp. z o. o. zajmuje czwarte miejsce w rankingu z 8% udziałów. Pozostali uczestnicy rynku, między innymi oferująca mleka modyfikowane, kaszki i herbatki Humana (przedstawiciel w Polsce DPS Pharma), uzyskali w 2005 roku 1,5% udziałów.
  „Tajemnica sukcesu rynkowego NUTRICIA Polska tkwi w zaufaniu, jakim konsumenci darzą nasze produkty. Rodzice są coraz bardziej świadomi znaczenia diety dziecka i wiedzą, że dieta stosowana w pierwszych trzech latach życia kształtuje kondycję zdrowotną i nawyki żywieniowe w późniejszym okresie. Chcą dostarczać dzieciom zbilansowanych, pełnowartościowych posiłków, dlatego doceniają jakość, bezpieczeństwo oraz innowacyjność naszych produktów. Matki, bardzo chętnie korzystają z porad, a  NUTRICIA Polska, poprzez serwis konsumencki, direct – mailing i inne działania umożliwia im dostęp do najaktualniejszej wiedzy na temat właściwego odżywiania niemowląt. Jesteśmy blisko naszych klientów, dzięki czemu możemy poznawać ich potrzeby, oczekiwania i odpowiadać na nie.”– powiedziała Mariola Matuszek, Dyrektor Marketingu Żywności dla Dzieci w NUTRICIA Polska.
  Zwiększanie się liczby konsumentów, świadomych korzyści płynących ze stosowania bezpiecznych i zapewniających ich dzieciom zoptymalizowaną dietę produktów oraz dalsze zmiany w stylu życia polskich matek skłaniają specjalistów do optymistycznych prognoz rozwoju rynku żywności dla dzieci i niemowląt.
  Należy podkreślić, że pozytywnie na wzrost rynku powinien także oddziaływać wzrost gospodarczy. Prowadzi on do wzrostu zamożności społeczeństwa, co z kolei ma oczywisty wpływ na konsumpcję – stwierdził Marek Zuber, analityk rynków. - Wzrost zamożności społeczeństwa będzie skutkował poszerzeniem grupy potencjalnych i faktycznych konsumentów. Zmiany mogą dokonywać się bardzo szybko. Co istotne, w najbliższych latach poprawa sytuacji może mieć miejsce niezależnie od działań rządu – dodaje specjalista.