Wkład branży hotelarsko-gastronomicznej w gospodarkę

2013-11-29

Publikacja międzynarodowego raportu Ernst & Young w Polsce

28 listopada, na briefingu prasowym w Warszawie, ogłoszony został raport Ernst & Young analizujący kondycję europejskiej oraz polskiej branży hotelarsko-gastronomicznej. Raport, przygotowany na zlecenie The Brewers of Europe (Europejskiego Stowarzyszenia Browarów) oraz stowarzyszenia HOTREC (Europejskiego Stowarzyszenia Restauracji, Hoteli i Kawiarni), zawiera statystyki zebrane za okres 2000-2010. Dane dowodzą znaczenia sektora HORECA zarówno dla europejskiej, jak i polskiej gospodarki. Inicjatorem publikacji raportu na rynku polskim jest Związek Browary Polskie, reprezentujący trzech największych producentów piwa w Polsce, odpowiadających za 85% rynku.

Sektor HORECA, a gospodarka europejska i krajowa


Branża hotelarsko-gastronomiczna (HORECA) to obok turystyki jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki w Europie, o czym świadczy generowany przez nią dochód do krajowego budżetu - w 2010 roku branża ta wygenerowała dla polskiej gospodarki łączną wartość dodaną równą 5,9 mld Euro, co stanowi 1,7% udziału w PKB. Dobra kondycja sektora HORECA ma fundamentalne znaczenie dla wzrostu gospodarczego oraz tworzenia miejsc pracy i likwidacji bezrobocia, zwłaszcza wśród młodych, wchodzących na rynek pracy osób. W analizowanych w raporcie 31 państwach (UE28, Norwegia, Szwajcaria i Turcja) w sektorze HORECA zatrudnienie znajduje 16,6 mln osób, co stanowi 7,8% wszystkich miejsc pracy w europejskiej gospodarce. W Polsce w branży HORECA zatrudnionych jest 411 tysięcy osób – 2,6% ogółu zatrudnionych. Niemniej istotne dla krajowej gospodarki są wpływy budżetowe pozyskane z analizowanego sektora - w 2010 roku środki uzyskane z tytułu akcyzy, VAT-u i składek związanych z kosztami pracy wyniosły 1,5 mld Euro.

Znaczenie piwa dla polskiej gastronomii


Jednym z głównych wniosków, które zostały podkreślone w raporcie „Wkład branży hotelarsko – gastronomicznej w gospodarkę”, jest stwierdzenie, że branża HORECA to nie tylko bardzo znaczący podatnik i pracodawca, ale także bardzo istotny partner biznesowy dla kluczowych dla gospodarki europejskiej sektorów. Jednym z nich jest przemysł piwowarski. Teza o wzajemnej współzależności obu branż znajduje potwierdzenie także na rynku polskim, na którym piwo stanowi drugą – po głównych daniach i sałatkach - grupę produktów zapewniających obroty w gastronomii – produkt ten generuje około jedną czwartą obrotów sektora HORECA. Piwo jest także najchętniej zamawianym napojem w polskich lokalach gastronomicznych – wybiera je co trzeci klient.

Duża popularność piwa w Polsce – statystyczny Polak wypija ponad 90 litrów tego napoju rocznie, – nie przekłada się na wyniki jego sprzedaży w pubach i barach – piwo sprzedawane w gastronomii stanowi jedynie 10% rynku. W sąsiednich Czechach w segmencie HORECA sprzedawane jest blisko 50% produkcji piwa, a w Portugalii, kraju znanym z celebracji częstych i długich spotkań w pubach i restauracjach, udział kształtuje się na poziomie około 70%.

Zamierzeniem przemysłu piwowarskiego jest współdziałanie z gastronomią, w celu poprawy i rozwoju tego sektora, a tym samym zwiększenie dotarcia do konsumenta i promowanie działań ukierunkowanych na poprawę jakości usług świadczonych w punktach gastronomicznych. Jesteśmy świadomi roli, jaką gastronomia pełni w polskiej gospodarce oraz w tworzeniu i propagowaniu kultury piwa, dlatego dołożymy starań, aby w jak największym stopniu rozbudzić jej potencjał, co przyniesie korzyść każdej ze stron - powiedział Tomasz Bławat, prezes Związku Browary Polskie.

Źródło: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie





Świat spożywki

2015-04-01 14:10:06 | Komentarze: 0

Złote jajo polskiej gospodarki – branża drobiarska

Mimo rosyjskiego embarga nałożonego w zeszłym roku między innymi na drób i jaja, polska branża drobiarska ma się całkiem dobrze i nic nie wskazuje na to, aby miało się coś zmienić. Polscy producenci coraz częściej i chętniej handlują z zagranicznymi partnerami, a zamknięcie rynku rosyjskiego tylko nasiliło tę tendencję.

Jesz mało chleba? Sprawdź dlaczego warto to zmienić!

Wegetarianizm i jego odmiany

Herbata na dzień dobry – śniadaniowe propozycje marki Czas na Herbatę

Kanapki "po kielecku"

Wielka moc w małym produkcie, czyli dlaczego warto sięgać po ziarenka

Żelatyna CYKORII

Po cygańsku

Życie pełne zdrowia i smaku – ser topiony Beauty z błonnikiem marki LACTIMA

Pożywny i słodki poranek z konfiturą malinową marki Schwartau Extra