Wielkanocne śniadanie, czyli bez czego Polacy nie wyobrażają sobie świąt

2014-04-15

Aż 92 proc. badanych wskazało, że na ich wielkanocnym śniadaniu będzie królowała tradycyjna polska kuchnia – wynika z badań przeprowadzonych przez markę MOSSO. Najchętniej wybierane świąteczne potrawy to jajka z majonezem, barszcz biały oraz sałatka warzywna.

Czterdziestodniowy okres postu, który wiązał się ze skromniejszym menu, nie tylko wyostrzył nasz smak, ale także podsycił ochotę na ulubione świąteczne potrawy. Z danych marki MOSSO wynika, że dla ponad 90 proc. Polaków wielkanocne śniadanie jest najważniejszym momentem, rozpoczynającym rodzinną Wielkanocna ucztę. Czym zatem, oprócz święconki, zastawiamy tradycyjny polski stół?

Tradycja na talerzu


Podstawą wielkanocnego śniadania są jajka, których w tym czasie spożywamy najwięcej. Z badań marki MOSSO wynika, że aż połowa Polaków zjada ich nawet 15. Najczęściej dodajemy do nich majonez (93 proc.) oraz sos tatarski (20 proc.). Mniejszą popularnością cieszą się natomiast chrzan (13 proc.) czy musztarda (7 proc.). „Wielkanoc to czas jajecznych smaków i majonezowej uczty. Z naszych danych wynika, że aż 76 proc. Polaków nie wyobraża sobie świąt bez połączenia tych dwóch przysmaków - jajek z majonezem” – mówi Tomasz Kwaśniewski, manager marki MOSSO.


Wykres 1. Przyprawy mokre, które najchętniej dodajemy do jajek (Źródło: MOSSO)


Na niedzielnym stole nie może zabraknąć także staropolskich zup, które zaraz po jajkach są drugim najpopularniejszym symbolem świątecznego ucztowania. Biały barszcz (73 proc.), żurek (73 proc.) czy zupa chrzanowa (26 proc.) to te najbardziej znane i najchętniej wybierane. Barszcz biały to jedna z najstarszych polskich potraw, zaliczany jest do rodziny najbardziej szlachetnych polskich zup. Przyrządzamy go na bazie zakwasu z razowej mąki pszennej i zabielamy delikatną śmietaną oraz ostrym, korzennym chrzanem. Podajemy go z białą kiełbasą i jajkami ugotowanymi na twardo. Podczas wielkanocnego śniadania chętnie sięgamy także po tradycyjne wędliny, czyli domową wieprzową szynkę (43 proc.), pieczony schab (32 proc.) czy pasztet z królika (26 proc.), który serwujemy wraz z konfiturą z żurawiny. Polacy lubują się także w galarecie z nóżkami (22 proc.). Menu dopełniają sałatki, z których najpopularniejsze to: warzywna (57 proc.), jajeczna (20 proc.) oraz z nowalijkami (16 proc.).


Wykres 2. Najchętniej wybierane potrawy wielkanocne (Źródło: MOSSO)


Aż 84 proc. badanych przyznaje, że wielkanocne śniadanie przygotowuje od początku do końca własnoręcznie. Zaledwie 16 proc. z nas korzysta z gotowych potraw, które można kupić w supermarkecie. Najczęściej wybierane to: barszcz biały (z butelki, kartonu lub torebki) – 61 proc., wędliny (szynka, pieczony schab czy pasztet) – 26 proc. oraz sałatki (warzywna czy jajeczna)– 12 proc.

Świąteczne słodkości

Żaden obficie zastawiony stół, nie może obyć się bez słodkiego akcentu, którym w wypadku wielkanocnego śniadania są ciasta. Z danych marki MOSSO wynika, że blisko 77 proc. ankietowanych robi je tylko własnoręcznie. Najczęściej podawane to: sernik – 73 proc., babka drożdżowa – 50 proc., mazurek – 43 proc., makowiec – 43 proc. czy keks – 12 proc. Zaledwie 7 proc. z nas przygotowuje Paschę, która nazwą najbardziej kojarzy się z Wielkanocą. Otóż jest to jedna z najpopularniejszych zimnych deserów w Rosji. W Polsce serwuje się ją przede wszystkim na Kresach Wschodnich.


Wykres 3. Najchętniej wybierane ciasta i desery (Źródło: MOSSO)



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Raport został przygotowany na bazie ankiety, w której wzięło udział 100 osób w wieku od 25 do 60 lat.

MOSSO to jeden z największych polskich producentów wyrobów spożywczych na rodzimym rynku. Dzięki ciągłemu rozwojowi, wdrażaniu nowoczesnych i przyjaznych środowisku technologii, niezmiennie od 25 lat dostarcza produkty najwyższej jakości. Oferta obejmuje obecnie 69 różnych produktów o bogatym, naturalnym smaku i wysokich walorach odżywczych, w tym tak znanych i cenionych jak „Majonez Napoleoński” czy „Chrzan Delikatesowy”. Firma dostarcza swoje wyroby do największych sieci spożywczych w kraju.




Aktualności

2020-09-04 12:01:50 | Komentarze: 0

Szczypta wiedzy o pieprzach

Pieprz to, obok soli, najbardziej znana przyprawa na całym świecie i stosowana w niemal każdej kuchni. Nie tylko podkreśla smak potraw, ale ma też właściwości prozdrowotne, dlatego po młynek z czarnymi ziarnami warto sięgać jak najczęściej. A co z innymi wersjami kolorystycznymi? Marka Appetita podpowiada, jak ich używać i jak uratować zbyt pieprzne dania!

„Grześki świecą przykładem” w loterii z okazji powrotu do szkoły

25. Urodziny Wafli Familijnych – loteria konsumencka

Ishida: Nowe modele zwiększające możliwości pakowania owoców

Naturalne suplementy odchudzania. Przypraw dietę z Appetitą

Grześki latem nie pływają w czekoladzie!

Żywiec Zdrój z nutą owoców ZERO CUKRU – nowość w ofercie produktów smakowych marki

Illy stawia na naważarki od Ishida

„Elfy same w domu” – świąteczna kampania Pepsi w niezwykłej odsłonie!

Inspekcja x-ray: Jaki system wybrać do pakowania dnej żywności?