Rosnące ceny głównym powodem wzrostu rynku spożywczego w Polsce w 2011

2012-03-07

Szacujemy, że w 2011 roku rynek artykułów spożywczych w Polsce osiągnął wartość prawie 250 mld zł, blisko 9 mld zł więcej niż w 2010 roku. Wzrost ten jest przede wszystkim generowany w segmencie dyskontów i supermarketów, a napędzały go rosnące ceny, jak wynika z najnowszego raportu PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014”.

Po umiarkowanym wzroście rynku w 2010 r., który szacujemy na niespełna 3%, w bieżącym roku nastąpiła niewielka poprawa. Jednakże do 3,7% wzrostu wartości rynku spożywczego w największym stopniu przyczyniły się znacznie wyższe niż przed rokiem ceny. Konsumenci nadal trzymali w ryzach zakupy spożywcze i bardzo racjonalnie dysponowali swoim budżetem. Coraz więcej wydają na zakupy w dyskontach oraz na marki własne, ale w swoich wyborach kierują się nie tylko ceną, a przede wszystkim jakością artykułów
spożywczych, jak wynika z tegorocznych badań PMR Research.

Dyskonty i supermarkety rosną w siłę
Umacnia się segment handlu nowoczesnego dużego formatu. Hipermarkety, supermarkety oraz sklepy dyskontowe kontrolują już 40% rynku spożywczego, wobec zaledwie 30% pięć lat temu. Małe sklepy starają się utrzymać swoj biznes, między innymi dołączając do jednego z wielu dostępnych w Polsce projektów zrzeszających drobnych detalistów, w tym sieci sklepów powstających z inicjatywy dystrybutorów. Trzy najliczniejsze sieci spożywcze na polskim rynku, abc, Lewiatan i Żabka, działają właśnie w oparciu o systemy
typu franczyzowego. Ponownie największymi beneficjentami wzrostu wartości rynku są sieci dyskontowe
oraz supermarketowe. Korzystają one z rosnącej skłonności konsumentów do zakupów w pobliżu domu. Dzięki dwucyfrowej dynamice, osiąganej w dużej mierze dzięki intensywnej ekspansji sieci, w 2011 roku oba segmenty wyprzedziły pod względem udziałów rynkowych hipermarkety, które rosną porównywalnie z rynkiem. Już w 2012 roku segment dyskontów będzie liderem wśród wielkoformatowych kanałów dystrybucji. Jego udział przekroczy 15% wartości rynku spożywczego w Polsce, dwukrotnie więcej niż jeszcze pięć lat wcześniej.

Obecnie, według naszych szacunków, na jeden hipermarket przypada mniej niż 95 tysięcy Polaków, na przeciętny supermarket poniżej 10 tysięcy osób, a niecałe 15 tys. na dyskont. Liczba sklepów dużego formatu na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie wzrosła i na koniec tego roku na milion mieszkańców przypadnie niemal 11 hipermarketów, ponad 100 supermarketów i prawie 70 sklepów dyskontowych.

Czołówka rynku spożywczego bez zmian
Karty w spożywczym handlu detalicznym rozdają nadal ci sami gracze. Dziesięć największych marek detalicznych obejmuje już trzecią część rynku. Biedronka, umacniająca się na pozycji lidera handlu spożywczego jest bliska opanowania 10% rynku.
Przeprowadzone w 2011 roku przez PMR Research badania potwierdzają popularność kluczowych sieci. Liderem zestawienia jest Biedronka, do której najczęściej wybiera się na zakupy spożywcze blisko połowa badanych. Sieci Tesco, Carrefour i Lidl to sklepy, które wybiera mniej więcej co czwarty respondent. Pierwsza polska sieć w rankingu, Polomarket, zajęła 8 pozycję, a poza pierwszą dziesiątką znalazły się polskie sieci małych i średnich sklepów franczyzowych, pomimo swojej liczebności.

Nadchodzą zmiany na rynku spożywczym
Największe grupy handlowe na polskim rynku kontynuują proces przejęć. W roli konsolidatora coraz częściej pojawiają się rodzime grupy tj. Eko Holding czy Bać-Pol. Niedawno do polskich graczy dołączył kolejny inwestor z zagranicy. Do przejęcia regionalnej sieci supermarketów Aldik litewskiej grupie Maxima brakuje już tylko zgody UOKiK. Oczekiwane przez rynek jest ostateczne rozstrzygnięcie sporu pomiędzy Eurocash i Emperia w sprawie wstrzymanej sprzedaży jej części dystrybucyjnej oraz finalizacja sprzedaży części
detalicznej Emperii. Jeżeli dojdą do skutku, wpłyną na krajobraz handlowy w kolejnych latach. Ponadto, coraz częściej pieniądze na inwestycje pochodzą z funduszy, w rosnącym stopniu zainteresowanych polskimi firmami sektora handlu spożywczego. Pojawiają się nowe koncepcje w handlu (tj. Tesco Extra), nowe formaty sklepów (przykładowo zapowiedzi Żabki Polska), podformaty (np. pomarańczowy Carrefour Express
dedykowany najmniejszym sklepom), nowe sieci, zwłaszcza partnerskie (Odido, Minutka), czy zmiany charakteru sklepów (jak w przypadku supermarketów Bomi, na mniej delikatesowe).
Nowi detaliści coraz szerzej udostępniają swoją ofertę w internecie. W 2011 roku do grona handlujących online dołączył Auchan, a niedługo startuje sklep Tesco. Rośnie sprzedaż i zasięg już działających e-sklepów, pomimo, że jak pokazują najnowsze badania PMR Research, tylko 5% robiących zakupy w sieci nabywa tą drogą żywność. Nowi gracze, przywiązujący dużą wagę do utrzymywania niskich cen, powinni przyspieszyć rozwój spożywczego handlu online.

Więcej informacji na temat rynku spożywczego, jego poszczególnych segmentów oraz kluczowych graczy można znaleźć w raporcie firmy PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011.
Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014”.

Autor: Dominika Kubacka, Analityk handlu detalicznego

Źródło: PMR