Program ''Doceń polskie"

2014-04-11

Trwa przyjmowanie zgłoszeń od producentów żywności chcących zdobyć certyfikaty Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego ''Doceń polskie''. Artykuły spożywcze spełniające podstawowe kryterium programu, tj. posiadające ''polski akcent'' zostaną ocenione przez ekspertów w trakcie certyfikacji, która odbędzie się 30 kwietnia w Krakowie. Wyroby najwyższej jakości otrzymają godło ''Doceń polskie''. Honorowy patronat nad programem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Niecałe trzy tygodnie dzielą nas od XII audytu produktów żywnościowych biorących udział w Ogólnopolskim Programie Promocyjnym ''Doceń polskie''. Dotychczas, do organizatorów przedsięwzięcia napłynęły zgłoszenia od firm z branży spożywczej z niemal wszystkich województw.

Rozpiętość nie dotyczy wyłącznie regionów, w których powstaje żywność. Wytwórcy różnią się przede wszystkim rodzajem asortymentu - o godło programu starają się m.in. spółdzielnie mleczarskie, piekarnie i cukiernie, firmy z branży mięsnej, producenci alkoholi, przetwórnie owoców, warzyw i grzybów, a także firmy oferujące słodycze. Swoje wyroby zgłosiły zarówno małe zakłady lokalne, jak i duże przedsiębiorstwa o ogólnopolskim zasięgu.

Do udziału w programie zakwalifikować mogą się tylko wyroby firm z branży spożywczej posiadające ''polski akcent'' - produkty, które powstały z polskich składników, wg tradycyjnej receptury lub są wytwarzane na terenie naszego kraju. Udokumentowanie związku wyrobu z Polską jest koniecznym warunkiem przystąpienia do programu ''Doceń polskie''. O znak promocyjny mogą starać się także sieci handlowe oferujące wyroby marek własnych, artykuły te muszą także spełniać ów warunek.

Żywność z potwierdzonym ''polskim akcentem'' bierze udział w audycie, podczas którego pięcioosobowa Loża Ekspertów ocenia wszystkie produkty i decyduje które z nich zasługują na wyróżnienie. Jak przebiega proces oceny?

- Audyt nie jest plebiscytem. Loża Ekspertów nie wybiera najlepszego produktu w danej kategorii, ale ocenia wszystkie zgłoszone artykuły spożywcze i przyznaje im punkty w dziesięciostopniowej skali. Ocenie podlegają trzy aspekty: smak i wygląd wyrobu, a także stosunek jakości produktu do jego ceny. Certyfikat ''Doceń polskie'' lub ''Doceń polskie'' - MARKI WŁASNE otrzymują tylko te artykuły spożywcze, które zdobyły wymaganą regulaminem liczbę punktów. Żywność z maksymalnymi notami nagradzana jest także tytułem TOP PRODUKT - wyjaśnia Karolina Szlapańska z programu ''Doceń polskie''.

- Każdy członek Loży Ekspertów samodzielnie przyznaje punkty, wynik certyfikacji jest wiarygodny, gdyż odzwierciedla opinię pięciu różnych osób – dodaje K. Szlapańska.

Przewodniczącym Loży Ekspertów jest Mirek Drewniak, mistrz kuchni z wieloletnim doświadczeniem, członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni. Grono decydujące o przyznaniu godła ''Doceń polskie'' tworzą osoby zawodowo związane z żywnością, członkiem Loży Ekspertów jest m.in. przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Certyfikaty ''Doceń polskie'' nadawane są na dwa lata. Po upływie tego okresu producent, który nadal chce promować swoje wyroby godłem programu jest zobowiązany dostarczyć nagrodzone wcześniej artykuły spożywcze do ponownej certyfikacji. - Powtórna ocena nie różni się od tej, według której produkt był wcześniej sprawdzany; eksperci po raz drugi przyznają punkty za każdy z trzech ocenianych aspektów - tłumaczy Marek Bielski, twórca programu ''Doceń polskie''.

- Producenci dostarczają produkty do ponownej oceny, zgłaszają do certyfikacji także inne swoje wyroby, by móc zdobyć kolejne wyróżnienia. Firmy, które przekonały się o potencjale certyfikatu ''Doceń polskie'' chcą promować nim coraz więcej artykułów ze swojej oferty. To utwierdza nas w przekonaniu o słuszności naszych działań - podkreśla Marek Bielski.

Sposobów na wykorzystanie godła jest bardzo dużo. Producenci zamieszczają logotyp programu na opakowaniach wyróżnionych wyrobów, a także materiałach promocyjnych i reklamach różnego typu. Certyfikaty programu eksponowane są w firmowych sklepach, czy stoiskach, także podczas targów branżowych. Wszystko po to, by konsument miał pewność skąd pochodzi dany produkt i wiedział, że wyrób został sprawdzony przez ekspertów i jest wart uwagi.

Informacje na temat dotychczasowych laureatów programu ''Doceń polskie'' można zdobyć na stronie www.docenpolskie.pl oraz blogu programu dostępnym pod adresem www.blog.docenpolskie.pl.
Najbliższa certyfikacja odbędzie się 30 kwietnia w Krakowie, będzie to już XII audyt organizowany w ramach programu ''Doceń polskie''.

* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny ''Doceń polskie''
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl

Celem programu ''Doceń polskie'' jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu ''Doceń polskie'' zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu ''Doceń polskie'' jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem projektu jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy.


Źródło: Anna Koza/ Adventure Media





Aktualności

2020-05-27 12:17:37 | Komentarze: 0

Żywiec Zdrój z nutą owoców ZERO CUKRU – nowość w ofercie produktów smakowych marki

W kwietniu br. na rynku pojawiła się nowość w ofercie smakowej od Żywiec Zdrój – Żywiec Zdrój z nutą owoców ZERO CUKRU. Produkt ten to połączenie krystalicznej, górskiej wody źródlanej z naturalnymi aromatami, bez cukru i kalorii. Nowość skierowana jest do osób poszukujących produktów o wyrazistym, słodkim smaku, a jednocześnie wybierających produkty bez kalorii. Żywiec Zdrój z nutą owoców ZERO CUKRU dostępny jest w regularnej sprzedaży w trzech wariantach smakowych – truskawki, cytryny i arbuza.

Illy stawia na naważarki od Ishida

„Elfy same w domu” – świąteczna kampania Pepsi w niezwykłej odsłonie!

Inspekcja x-ray: Jaki system wybrać do pakowania dnej żywności?

Wyzwanie Smaku Pepsi – gorące weekendy pełne smaku i dobrej zabawy

Muzyka Smakuje Lepiej z Lay’s - zabierz paczkę na festiwal! Pierwsza muzyczna kampania marki Lay’s

Marka Lay’s ruszyła z nowym konkursem – do wygrania aż 490 nagród o łącznej wartości prawie pół miliona złotych, w tym codziennie iPhone 8.

Zdrowe smarowanie bez tłuszczów trans

Żyj kolorowo! Lubelska w nowej odsłonie!

Targi Technologii Spożywczych Warsaw Food Tech 2017