Polska karmi Europę

2014-06-11

Blisko 20 miliardów euro – tyle Polska zarobiła na sprzedaży produktów spożywczo-rolnych w 2013 roku. Tym samym stajemy się największym dostawcą tej grupy produktów i głównym zapleczem dla Europy. W ostatnim czasie szczególnie głośno było o sukcesie polskich jabłek w kontekście rekordowego eksportu. Warto jednak przyjrzeć się innym produktom z grupy rolniczo-spożywczych, których rodzimi eksporterzy mają równie dużo do powiedzenia.

W pierwszej połowie sezonu 2013/2014 eksport warzyw świeżych sięgnął 326 tys. ton. Co prawda, wynik ten jest mniejszy od poziomu z ubiegłego sezonu, nadal jednak stanowi o przewadze Polski na tle innych krajów. Bowiem w całym ubiegłym roku sprzedaliśmy ich 674 tys. ton za kwotę 580 mln euro. Sprzedaż owoców była nieco większa – na poziomie 1488 tys. ton o wartości blisko 715 mln euro. Dobre wyniki sprzedaży były m.in. efektem udanych zbiorów i rosnącego popytu na niektóre gatunki. W 2013 r. rolnicy zebrali łącznie 3,3 mln ton owoców z drzew, natomiast produkcję warzyw gruntowych szacuje się na poziomie 4,4 tys. ton. Najwięcej w Polsce produkuje się jabłek, wiśni i owoców jagodowych. W zbiorach warzyw gruntowych dominuje kapusta, marchew i cebula.

Z danych Eurostatu wynika, że w pierwszej połowie sezonu 2013/2014 największy skok eksportu wśród warzyw odnotowali producenci pomidorów – tylko w okresie od lipca do grudnia sprzedali 64 tys. ton. Coraz więcej polskich pomidorów konsumuje Rosja, w omawianym okresie sprzedaż do tego kraju wzrosła aż o 45%. W ostatnich latach zwiększyła się również sprzedaż polskich marchwi, przekraczając poziom 30 tys. ton rocznie. Niestety zmniejszeniu w drugiej połowie 2013 r. uległa sprzedaż cebuli, szalotki, poru i czosnku łącznie o 37% do poziomu 41 tys. ton. Tendencję spadkową odczuli również producenci ogórków – roczna sprzedaż spadła do 4,5 tys. ton.

Zdecydowanie więcej zysków w ubiegłym roku przyniosła sprzedaż owoców. Poza rekordową sprzedażą jabłek (eksport wyniósł 1/3 krajowej produkcji), nasz kraj należy do czołowych producentów czarnej porzeczki. Polska porzeczka stanowi połowę światowej produkcji, osiągając ponad 90 tys. ton w 2013 roku. Taki wynik gwarantuje rodzimym producentom pierwsze w Europie, a na świecie drugie miejsce pod względem produkcji tego owocu. Dużą popularnością na zagranicznych rynkach cieszą się także polskie truskawki – ubiegły rok zamknął 22% wzrost sprzedaży. Jednak tu konkurencja nie śpi – zbiory truskawek w Hiszpanii idą pełną parą, a w ubiegłym sezonie 60% całego importu do Polski pochodziło właśnie z tego kraju. Tytuł lidera przyniosła Polsce także sprzedaż malin – niewiele osób ma tę świadomość, ale polskie zbiory stanowią ogromne 20% całej światowej produkcji.

Borówki – amerykańskie, ale polskie

Co ciekawe, Polska słynie z produkcji borówki amerykańskiej. Jak na razie, jesteśmy jednym
z głównych dostawców tego owocu. Choć rocznie produkujemy 15 000 ton, to na rodzimym rynku utrzymuje się niewielki popyt. Polscy producenci mają jednak swoich odbiorców poza granicami, gdzie przekazują 80% całej produkcji. Hitem eksportowym jest także polska pieczarka. W zeszłym roku Polska obroniła pozycję lidera, nie ustępując miejsca Holendrom, którzy deptali nam po piętach. Blisko 262 tys. ton eksportowanej pieczarki znalazło odbiorców m.in. w Rosji, Niemczech, Franci i Wielkiej Brytanii. Według holenderskiego Centralnego Biura Statystycznego, wysoka jakość i konkurencyjna cena polskich grzybów w ostatnich latach zmiotła z rynku blisko 20% holenderskich producentów.

„W dalszym ciągu głównymi kierunkami polskiego eksportu produktów spożywczo-rolnych jest Unia Europejska. Ostatnie wyniki handlowe mówią o 87% eksporcie do krajów Wspólnoty. W kontekście sytuacji w Rosji i na Ukrainie, która nie sprzyja wymianie handlowej, wśród polskich producentów wyraźnie widać zainteresowanie również nowymi rynkami zbytu.” – mówi Marek Wcisło, dyrektor zarządzający Kompass Poland, firmy zajmującej się dostarczaniem profilowanych informacji gospodarczych i biznesowych baz danych. „W ubiegłym roku odnotowaliśmy duży wzrost w handlu międzynarodowym z Norwegią oraz Japonią. Na tym jednak nie koniec, Polska z coraz większą nadzieją spogląda na Portugalię, z którą współpraca zagwarantowałaby dostęp do ponad 10-milionowego rynku zbytu.” – dodaje Marek Wcisło.

Polska produkcja warzyw, owoców i pieczarek stanowi podstawowe źródło dochodów dla blisko 160 tys. gospodarstw uprawiających warzywa i owoce na skalę towarową. Czołowym eksporterem jest województwo mazowieckie – to właśnie z tego regionu pochodzi siedem na dziesięć wszystkich eksportowanych owoców i połowa warzyw. Z plantacji owoców jagodowych duże zyski czerpie także województwo lubelskie (75% krajowej produkcji malin pochodzi właśnie z tego regionu), a także wielkopolskie i Sandomierszczyzna.

Sektor spożywczo-rolny od lat przynosi Polsce dodatnie saldo sprzedaży. Co prawda polscy producenci nie narzekają na brak popytu za granicą, to na ten rok w planach są aż trzy kampanie promujące krajowe owoce i warzywa. Bowiem według danych GUS, konsumpcja owoców i warzyw w Polsce spada do 39 kg rocznie a osobę. Dlatego miejmy nadzieję, że planowane działania promujące będą… owocne.
---
W bazie firm Kompass, światowego lidera informacji biznesowej B2B, znajduje się: ponad 33 tysiące firm z branż owocowej i warzywnej, w tym 1155 z Polski. Więcej szczegółów na http://www.kompass.com i http://www.kompass.com.pl