Podwyżki cen przetworów są nieuniknione

2007-07-12

Najpierw były majowe mrozy w sadach, tragiczne zwłaszcza dla jabłoni, potem susza w okresie wegetacji. Dlatego produkcja owoców w tym roku będzie bardzo niska, a skok cenowy potężny.

Maliny, wiśnie, agrest są w tym sezonie o 100% droższe niż rok wcześniej. Jabłka przemysłowe skupuje się do przetwórstwa płacąc za nie 3 razy więcej - wylicza Tadeusz Gurgul, doradca sadownictwa z Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego. Ceny czarnej porzeczki są rekordowo wysokie, dochodzące obecnie w skupie do 3,5 PLN za kilogram (w ub. roku było to 50-80 gr.).

Zdaniem Doroty Liszki, rzecznika Grupy Maspex, wzrost cen detalicznych soków, napojów i nektarów wydaje się nieunikniony, ale o ile i co konkretnie zdrożeje, będzie można bliżej powiedzieć dopiero po zakończeniu skupu. - Nie rozpoczęliśmy jeszcze skupu innych surowców, np. wiśni czy jabłek - mówi Dorota Liszka. To, od kiedy konsumenci zaczną płacić drożej zależeć będzie również od innych czynników, takich jak stan posiadanych zapasów.

Oerlemans Foods z Siemiatycz już podniósł o 60% ceny wyprodukowanych w tym sezonie mrożonek z truskawek. - Ale my ich na krajowy rynek nie sprzedajemy - podkreśla Wojciech Sawicki, prezes Oerlemans Foods.

- Jesienią należy się zapewne spodziewać podwyżek rzędu 30-40% - prognozuje Tadeusz Gurgul. Również w ocenie dyrektora Krzysztofa Gądka z ZPOW Expol w Nowym Sączu, ceny przetworzonych owoców pójdą w górę nie mniej niż o 30%.

- Przy 3,30-3,50 PLN za kilogram czarnych porzeczek litrowy karton soku powinien kosztować około 7 PLN. Nie sądzę, że jest to cena na każdą kieszeń. W tej sytuacji przetwórcy zapewne będą częściej sięgać przy produkcji nektarów i napojów np. po banany czy inne owoce egzotyczne - przewiduje dyrektor Gądek.

Firmy, które skupią za mało owoców będą starały się kupić więcej warzyw. Bo - jak podkreślają przedstawiciele poszczególnych zakładów chłodniczych - magazyny trzeba zapełnić. Czy uda im się zrealizować plan awaryjny, jeszcze nie wiadomo. Jeśli pogoda się nie poprawi i nie przestaną padać deszcze, plantatorzy warzyw nie będą mogli wjechać na pole ze sprzętem odpowiednim do zbioru.

Źródło: Wirtualna Polska




Aktualności

2019-12-04 11:59:44 | Komentarze: 0

„Elfy same w domu” – świąteczna kampania Pepsi w niezwykłej odsłonie!

W tym roku w ramach kampanii świątecznej marka Pepsi przygotowała dla konsumentów coś specjalnego. Zamiast standardowej reklamy, marka stworzyła bajkowy mini film, w którym opowiada własną historię świątecznych przygotowań w wydaniu elfów Pepsi. W filmie wzięła udział plejada polskich gwiazd: Maciej Musiał (Elf Kelfin), Wiktoria Gąsiewska (Elfka Ewka), Adam Fidusiewicz (Elf Elfis), Kacper Młynarkiewicz (Elf Rafaelf) oraz… tutaj niespodzianka dla tych, którzy obejrzą. Jest też smaczek w postaci ukrytych w filmie cameo znanych influencerów marki: Jakoba Kosela, Lary Gessler i Adama Wiejaka. Premiera spotu przewidziana jest na 6 grudnia 2019 roku na YouTube oraz na antenie Telewizji Polsat w trakcie Mikołajkowego Charytatywnego Bloku Reklamowego.

Inspekcja x-ray: Jaki system wybrać do pakowania dnej żywności?

Wyzwanie Smaku Pepsi – gorące weekendy pełne smaku i dobrej zabawy

Muzyka Smakuje Lepiej z Lay’s - zabierz paczkę na festiwal! Pierwsza muzyczna kampania marki Lay’s

Marka Lay’s ruszyła z nowym konkursem – do wygrania aż 490 nagród o łącznej wartości prawie pół miliona złotych, w tym codziennie iPhone 8.

Zdrowe smarowanie bez tłuszczów trans

Żyj kolorowo! Lubelska w nowej odsłonie!

Targi Technologii Spożywczych Warsaw Food Tech 2017

Brześć intensyfikuje współpracę z Biedronką

Najważniejsza impreza w branży opakowań już w kwietniu! 8. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations