Najważniejsze wydatki Polaków

2007-07-02

Koszyk zakupowy przeciętnego Polaka jest zaskakujący. Na numer jeden w rankingu - papierosy - wydajemy ponad 12,4 mld PLN rocznie, na piwo ponad 10 mld PLN, a na wódkę niemal 7 mld PLN - wynika z danych AC Nielsen. Całkowite spożycie indywidualne Polaków wyniosło w 2006 r. 647 mld PLN (dane GUS).

Analityków dziwi przede wszystkim tak wysoka pozycja mocnych alkoholi. To absolutny europejski ewenement. Marek Klajda z AC Nielsen tłumaczy, że to po prostu efekt tradycji.

W większości badanych kategorii odnotowano w ubiegłym roku bardzo mocne wzrosty sprzedaży. Z powodu długiego i gorącego lata niemal o 12% wzrosła (wartościowo) sprzedaż piwa, a aż o 30% wody mineralnej. Wartość sprzedaży soków i nektarów wyniosła 2,8 mld PLN, a napojów gazowanych - 2,4 mld PLN. Coraz częściej kupujemy też artykuły z wyższej półki.

Tylko w maju sprzedaż detaliczna - która jest odzwierciedleniem tego, ile kupują Polacy - wzrosła w skali roku o 14,8%.

Źródło: