Energooszczędna strategia

2014-05-13

Właściciele firm produkcyjnych zdają sobie nierzadko sprawę z nadmiernego zużycia energii i jego wpływu na koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zainteresowanie możliwościami zmiany tej sytuacji ciągle jest jednak w Polsce niskie w porównaniu do innych europejskich krajów. Aby wdrażać skuteczne i optymalne finansowo rozwiązania konieczna jest strategia optymalizacji zużycia energii obejmująca różnorodne obszary.

Niedobór energii elektrycznej jest stopniowo narastającym problemem wielu rozwijających się gospodarek. Szacuje się, że Polskę deficyt energetyczny dotknie już w 2016 roku. Zdaniem ekspertów, problem jest poważny. - Już w 2012 roku obserwowaliśmy sytuacje, gdy polskie elektrownie miały zaledwie 1 tys. MW rezerwy - mówi Dorota Czech z Phoenix Contact, oferującego system monitorujący zużycie energii elektrycznej EMwise. - Tymczasem, aby zachować stabilność energetyczną na wypadek awarii lub innej sytuacji kryzysowej, rezerwa powinna wynosić ok. 4 tys. MW.

ABC oszczędności
Przedsiębiorstwa przemysłowe zużywają ponad 30 proc. globalnej energii, wyprzedzając pod tym względem inne duże segmenty rynku. Z danych szacunkowych wynika, że do 2050 r. nastąpi dwukrotny wzrost popytu na energię, dlatego warto zastanowić się nad metodami jej oszczędzania. W większości firm pierwszym krokiem w kierunku obniżenia energochłonności jest audyt energetyczny, ale nie jest on wystarczającym kompendium wiedzy określającym szczegółowe mechanizmy i rozwiązania. - Aby uzyskać długofalowe i stabilne w czasie oszczędności energii należy przygotować konkretny plan działania - mówi Dorota Czech. - Elementy, które są w tym zakresie kluczowe, to: pomiar zużycia energii, określenie obszaru zmian, wykorzystanie automatyki oraz systemu monitorowania i kontroli – dodaje.

Oszczędzanie od A do Z
W każdym zakładzie produkcyjnym występują urządzenia lub instalacje, których system działania można zoptymalizować uzyskując przy tym poprawę efektywności energetycznej. Do takich rozwiązań można zaliczyć automatyczne sterowanie oświetleniem, zastosowanie automatycznych i zintegrowanych systemów dla procesów produkcyjnych, a także zapewnienie optymalnej pracy układów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. – Ważne jest by dostosować skalę poboru energetycznego do czasowego zapotrzebowania i maksymalnie zmniejszyć wykorzystywaną energię w chwili, gdy praca obiektów może znajdować się w trybie czuwania – mówi Dorota Czech. Systemy automatyki umożliwiają zarządzanie energią w aktywny sposób, ponieważ poprzez zmianę ustawień parametrów, można je szybko dostosować do nowych strategii, ulepszając wydajność energetyczną.

Przed przystąpieniem do działania warto sobie uzmysłowić, że wszelkie podjęte decyzje powinny być scalone w spójną strategię, która obejmuje jasne wyliczenia i wskazuje realne możliwości obniżenia kosztów. Pozwala to zrozumieć zasadność długofalowych procesów i inwestycji. W ten sposób można wykonać pierwszy krok w stronę podnoszenia konkurencyjności, rentowności, a także – dbałości o środowisko.


Więcej informacji na temat systemu EMwise dostępnych jest na: www.phoenixcontact.pl/emwise













Aktualności

2019-12-04 11:59:44 | Komentarze: 0

„Elfy same w domu” – świąteczna kampania Pepsi w niezwykłej odsłonie!

W tym roku w ramach kampanii świątecznej marka Pepsi przygotowała dla konsumentów coś specjalnego. Zamiast standardowej reklamy, marka stworzyła bajkowy mini film, w którym opowiada własną historię świątecznych przygotowań w wydaniu elfów Pepsi. W filmie wzięła udział plejada polskich gwiazd: Maciej Musiał (Elf Kelfin), Wiktoria Gąsiewska (Elfka Ewka), Adam Fidusiewicz (Elf Elfis), Kacper Młynarkiewicz (Elf Rafaelf) oraz… tutaj niespodzianka dla tych, którzy obejrzą. Jest też smaczek w postaci ukrytych w filmie cameo znanych influencerów marki: Jakoba Kosela, Lary Gessler i Adama Wiejaka. Premiera spotu przewidziana jest na 6 grudnia 2019 roku na YouTube oraz na antenie Telewizji Polsat w trakcie Mikołajkowego Charytatywnego Bloku Reklamowego.

Inspekcja x-ray: Jaki system wybrać do pakowania dnej żywności?

Wyzwanie Smaku Pepsi – gorące weekendy pełne smaku i dobrej zabawy

Muzyka Smakuje Lepiej z Lay’s - zabierz paczkę na festiwal! Pierwsza muzyczna kampania marki Lay’s

Marka Lay’s ruszyła z nowym konkursem – do wygrania aż 490 nagród o łącznej wartości prawie pół miliona złotych, w tym codziennie iPhone 8.

Zdrowe smarowanie bez tłuszczów trans

Żyj kolorowo! Lubelska w nowej odsłonie!

Targi Technologii Spożywczych Warsaw Food Tech 2017

Brześć intensyfikuje współpracę z Biedronką

Najważniejsza impreza w branży opakowań już w kwietniu! 8. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations