Cross-category (łączenie kategorii) jako sposób na poszukiwanie innowacji i wzrostu w branży napojowej

2013-08-28

Coraz bardziej dojrzała branża napojowa upatruje możliwości wzrostu i inspiracji w tworzeniu rozwiązań z pogranicza dwóch lub większej ilości dotychczas osobno funkcjonujących segmentów produktowych. Oczekiwań konsumentów nie zaspokajają już tylko proste modyfikacje napojów poszerzane o kolejne warianty smakowe najbardziej popularnych owoców. Tradycyjne napoje są przykładowo wzbogacane o elementy funkcjonalne takie jak: witaminowe suplementy diety, substancje wspierające proces odchudzania, produkty pobudzające aktywność fizyczną czy intelektualną i wiele innych.

Właściciele produktów brandowych a także coraz częściej private label zdecydowanie odważniej sięgają po egzotyczne smaki takie jak kokos, arbuz, poziomka. Widoczny jest również trend implementacji smaków popularnych koktajli dotychczas zarezerwowanych jedynie dla napojów alkoholowych. Przykładem segmentu soft drinkowego, w którym z powodzeniem implementują tego typu rozwiązania jest segment napojów energetyzujących.

Tradycyjny napój energetyczny o smaku tzw. tutii frutti, coraz częściej zastępuje napój będący mieszanką kilku wersji smakowych i kategorii. Rokrocznie na rynki Europy trafia blisko 140 nowych napojów z kategorii „cross”. Czyli produktów trudnych do zdefiniowania, łączących ze sobą cechu napojów funkcjonalnych, soków i energetyków.

Jak podają prognozy przygotowane dla Krynicy Vitamin S.A światowy rynek sprzedaży napojów energetycznych osiągnie w tym roku pułap blisko 9.797.4 mln litrów. W ten sposób zakres global market energetyków zanotuje 10.3 procentowy wzrost w porównaniu do roku 2012. W podziale geograficznym, dominującą pozycję posiada Azja (40,2 procent całości wolumenu), region północnoamerykański (25,6 proc.) i kraje zachodniej Europy (18.3 proc.). Tuż za nimi plasuje się region Europy wschodniej (5,9 proc.), Ameryki Łacińskiej (4.2 procent), Australii i Oceanii (2,2 procent). Ciągle słabo zagospodarowanym terenem pozostają obszary północnej Afryki i Bliski Wschód (łącznie 2,1 procent), w pozostałej części Afryki sprzedaje się 1,6 procent całości wolumenu.

Z badań przygotowanych dla Krynicy Vitamin S.A wynika, że w 2013 roku na naszym rynku zostaną sprzedane 144 mln litrów napojów energetycznych. - Oczywiście jeśli postawimy się obok rynków Europy Zachodniej i Azji nie jesteśmy dużym odbiorcą energetyków, ale nasz rynek rozwija się dynamicznie – podkreśla Konrad Subda, prezes zarządu Krynicy Vitamin S.A. Jego zdaniem wzrost sprzedaży kategorii to też efekt zmieniających się upodobań Polaków, którzy coraz częściej szukają także innych doznań smakowych niż tradycyjne napoje energetyczne.

Konrad Subda
Konrad Subda - Prezes zarządu Krynicy Vitamin S.A.
W zakresie przenika się kategorii chodzi po prostu o odświeżenie półki i zaproponowanie klientowi czegoś nowego. Klienci coraz częściej sięgają po napoje będące mieszankami różnych wariantów. Sieci widzą ten trend, stawiają więc na rozwiązani, które mogą poprawić rotację na półce bez znacznego efektu „kanibalizacji” podstawowego produktu. Jeszcze 2-3 lata temu najpopularniejszym napojem był klasyczny energetyk o smaku tutti frutti. Dziś coraz częściej smak to mieszanka wielu składowych, często z dodatkiem egzotycznych owoców, czy smaków zarezerwowanych do tej pory dla drinków alkoholowych tak jak obecny hit sezonu – mojito – wylicza Konrad Subda.

Według badań przeprowadzonych dla Krynicy Vitamin S.A. w 2011 roku do punktów handlowych w całej Europie trafiło 88 nowych energetyków o klasycznym smaku, w 2012 roku było ich 86. Jednocześnie w 2012 roku producenci wypuścili do sprzedaży łącznie 137 nowych energetyków o innych, często mieszanych smakach (dla porównania w 2011 roku było to 108 brandów). W 2012 roku na sklepowe półki trafiło 13 innowacyjnych napojów energetycznych w smaku tropikalnym (w 2011 r. było ich 4), 9 produktów dodających energii o smaku coli (w 2011 r. tylko 2 brandy) i 7 o smaku herbacianym (tylko 1 brand w 2011 r.).

Ten ostatni przykład to osobny przypadek. Wśród konsumentów coraz powszechniejsza jest świadomość, tego że napój energetyczny równie dobrze może spełniać swoją funkcję jeśli zawiera naturalną teiną, czyli ekstrakt z herbaty. Jest po prostu traktowany jako zdrowszy i częściej wybierany przez kobiety – mówi prezes zarządu Krynicy Vitamin S.A. Rosnąca popularność tej kategorii dobry dowód na przenikanie się kategorii. Napój herbaciany wcześniej zaliczany do orzeźwiających teraz coraz częściej wymieniany jest w kontekście energetyków. Według niego równie dobre prognozy stoją przed sokami z funkcją energetyków.

Zdaniem Konrada Subdy ożywienie półki energetyków przez produkt segmentu „cross – category” to odpowiedź na oczekiwania klienta – Odbiorca jest wyraźnie znudzony tradycyjnym smakiem napoju energetycznego. Markety szukają nowości i nie boją się ryzykować wprowadzając na półkę nawet tak egzotyczny produkt jakim wydawać się może energetyk o smaku mojito. Jednak to właśnie odważna polityka przynosi efekty. Ten napój cieszy się dużym powodzeniem wśród klientów, mimo tego że smak zarezerwowany był wcześniej dla napojów alkoholowych – mówi Konrad Subda.


O FIRMIE:

Krynica Vitamin S.A to jedna z największych firm w Polsce oferująca rozlew usługowy i konfekcjonowanie napojów energetycznych, izotonicznych, funkcjonalnych i alkoholowych. Główni odbiorcy produktów Krynicy Vitamin S.A w Europie to sieci handlowe i dyskonty w takich krajach jak Polska, Niemcy, Czechy, Słowacja, Rumunia, kraje nadbałtyckie i Francja. Napoje pochodzące z linii produkcyjnych Krynicy Vitamin można znaleźć na półkach w Izraelu, Palestynie i Arabii Saudyjskiej. Firma posiada cztery linie produkcyjne o wysokiej wydajności.

Źródło: Krynica Vitamin S.A.





Aktualności

2019-12-04 11:59:44 | Komentarze: 0

„Elfy same w domu” – świąteczna kampania Pepsi w niezwykłej odsłonie!

W tym roku w ramach kampanii świątecznej marka Pepsi przygotowała dla konsumentów coś specjalnego. Zamiast standardowej reklamy, marka stworzyła bajkowy mini film, w którym opowiada własną historię świątecznych przygotowań w wydaniu elfów Pepsi. W filmie wzięła udział plejada polskich gwiazd: Maciej Musiał (Elf Kelfin), Wiktoria Gąsiewska (Elfka Ewka), Adam Fidusiewicz (Elf Elfis), Kacper Młynarkiewicz (Elf Rafaelf) oraz… tutaj niespodzianka dla tych, którzy obejrzą. Jest też smaczek w postaci ukrytych w filmie cameo znanych influencerów marki: Jakoba Kosela, Lary Gessler i Adama Wiejaka. Premiera spotu przewidziana jest na 6 grudnia 2019 roku na YouTube oraz na antenie Telewizji Polsat w trakcie Mikołajkowego Charytatywnego Bloku Reklamowego.

Inspekcja x-ray: Jaki system wybrać do pakowania dnej żywności?

Wyzwanie Smaku Pepsi – gorące weekendy pełne smaku i dobrej zabawy

Muzyka Smakuje Lepiej z Lay’s - zabierz paczkę na festiwal! Pierwsza muzyczna kampania marki Lay’s

Marka Lay’s ruszyła z nowym konkursem – do wygrania aż 490 nagród o łącznej wartości prawie pół miliona złotych, w tym codziennie iPhone 8.

Zdrowe smarowanie bez tłuszczów trans

Żyj kolorowo! Lubelska w nowej odsłonie!

Targi Technologii Spożywczych Warsaw Food Tech 2017

Brześć intensyfikuje współpracę z Biedronką

Najważniejsza impreza w branży opakowań już w kwietniu! 8. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations